jom baca lain pula

Sunday 1 April 2012

Cecair faraj Saya Cepat Kering



SAYA berumur 29 tahun dan bernikah 10 bulan lalu. Cecair faraj saya cepat kering ketika melakukan hubungan kelamin bersama suami.

Disebab itu, suami berasa sakit pada zakar dan terpaksa memakai ‘intimate lube’. Adakah masalah ini perkara biasa bagi seseorang wanita dan apakah cara-cara untuk mengatasinya?

SITI 
Johor Bahru 

Rangsangan seksual mencetuskan tindak balas daripada anggota kelamin wanita. Vulva mengembang, mukosa vestibule (bahagian antara bibir kecil) menjadi lembap akibat pengeluaran cecair daripada pundi Skenes dan Bartolin dan pintu faraj menjadi lega dan kelihatan kemerahan dan basah sedikit untuk menerima tusukan ereksi si suami.

Perubahan ini gagal apabila wanita resah dan gelisah (tertekan) dan ia juga gagal atau kurang lembap apabila wanita mengalami pergolakan hormon atau perubahan lanjut usia atau menopaus. Wanita itu akan berdepan masalah kronik yang mengganggu hubungan kelamin pasangan dikenali sebagai ‘vaginal dryness’ atau kekeringan faraj.


Faraj kering atau cepat kering ketika melakukan hubungan seks dengan pasangan menjadi dilema sebilangan besar wanita dan simptom ini boleh dikatakan biasa berlaku pada bila-bila masa dalam kehidupan mereka.

Selain perasaan kurang teruja seksual disebabkan perkara lain yang menjadi punca faraj kering ialah pengaruh makanan, tekanan dan masalah imbangan hormon wanita. Memandangkan hubungan kelamin penting dalam institusi berkeluarga, mustahak untuk wanita menyelesaikan masalah ini dengan cara terbaik, seelok-eloknya secara semula jadi tanpa menggunakan pelembap sintetik jika boleh.

Kelembapan faraj semula jadi dan cecair yang membuatkan faraj lembap dihasilkan mukosa faraj, pangkal rahim, cecair daripada rahim dan daripada salur Falopio.

Isi padu kelembapan ialah antara 20 hingga 120 gram dan cecair ini berubah mengikut putaran hormon dan umur yang mana cecair faraj berwarna putih dan lebih jernih ketika perempuan itu pada waktu subur.

Pengaruh hormon estrogen dan progestogen turut memainkan peranan penting dalam mengawal kelembapan faraj. Jika pergolakan hormon berlaku ketika pra menopaus atau menopaus, sebilangan wanita akan mengalami kekeringan faraj yang ketara.

Bagaimanapun, semua golongan wanita sama ada muda atau berumur boleh mengalami kekeringan faraj. Perkara awal yang anda perlu teliti ketika anda berdepan kekeringan faraj ialah ketika anda ada menggunakan pencuci ‘higen’ iaitu sabun pelembap baru, pad sanitari jenama lain, memakan ubat seperti antibiotik atau ubat selesema dan mengamalkan beberapa perkara yang tanpa pengetahuan anda, menjadi punca masalah kekeringan faraj.

Penggunaan produk ‘higen’ peribadi: Semburan peribadi feminin (Feminine Hygiene Spray) dan sabun yang mengandungi bahan anti-bakteria dan boleh mengeringkan mukosa vulva.

Sesetengah jenama sabun yang menggambarkan kelembutan seperti Dove dan Ivory boleh mengeringkan anggota kelamin anda kerana produk ini tiada imbangan pH atau tahap keasidan.

Kebanyakan pencuci feminin boleh memberi banyak masalah daripada kebaikan seperti mengganggu faraj yang kesudahannya mengesatkan mukosa faraj.

Mandi dalam kolam renang dan berendam dalam air yang mengandungi garam yang kononnya dapat menyegarkan badan, boleh menyebabkan kekeringan kulit badan dan terutama sekali vulva dan faraj!

Anggota kelamin anda boleh terdedah kepada bekas sabun pencuci baju yang tertinggal dalam pakaian dalam anda. Ini juga boleh menyebabkan kekeringan faraj.

Pemakanan: Estrogen dan hormon wanita mustahak untuk melembapkan mukosa faraj. Oleh kerana estrogen dihasilkan daripada kolesterol, kemampuan badan menghasilkan kolesterol mencukupi dapat mengimbangkan penghasilan estrogen daripada kolesterol.

Minyak zaitun, minyak hab- batus sauda dan minyak prim- rose mengandungi asid lemak yang sesuai untuk tujuan itu. Selain itu minum air yang mencukupi dapat mengekalkan kelembapan kulit mukosa badan.

Sesetengah minuman tidak sesuai untuk mengekalkan kelembapan kulit seperti minuman kopi dan alkohol.

No comments:

Post a Comment